Zoekmachines. Iedereen gebruikt ze dagelijks. Hierdoor zijn ze niet meer weg te denken zijn voor zowel particulieren als bedrijven. Google verwerkt zo’n 5,5 miljard zoekopdrachten per dag. Omgerekend betekend dit ongeveer 63.000 zoekopdrachten per seconde! Voor bedrijven is het enorm belangrijk om bovenaan de zoekresultaten te verschijnen. Niet alleen wordt uw bedrijf gezien als betrouwbaar. Een hoge ranking zorgt er ook voor dat de website meer traffic (bezoekers) krijgt. Meer traffic leidt in veel gevallen tot een stijging in omzet en uiteindelijk winst. Wat veel bedrijven daarnaast vergeten is dat zoekmachines enorm geschikt zijn om nieuwe klanten aan het bedrijf te binden. Het komt vaak voor dat een (potentiële) klant uw websites vindt door middel van een zoekmachine. Maar waarom is SEO nou zo belangrijk?
Het bovenaan verschijnen in een zoekmachine gaat echter niet zomaar en is afhankelijk van meerdere dingen. De verzamelnaam van dit proces heet Search Engine Optimalization (SEO) of zoekmachine optimalisatie in het Nederlands. Het gaat hier dus om alle processen die ervoor zorgen dat een website organisch hoog scoort binnen een zoekmachine. Voor bedrijven die online actief zijn is SEO ontzettend belangrijk om de concurrentie voor te zijn en te blijven. Hiermee wordt immers digitaal verkeer uit zoekmachines gegenereerd. Simpel gezegd zorgt SEO ervoor dat websites zo geoptimaliseerd worden dat ze hoger worden getoond ik zoekmachines.
Hoe werkt SEO?
Om te begrijpen hoe SEO werkt is het belangrijk om te weten welke technieken met zoekmachine optimalisatie gepaard gaan. Door middel van verschillende punten gaat de SEO waarde van een website omhoog. Het gaat hier onder andere om:
Belangrijkste zoekwoorden (keywords) optimaliseren
Creëren van relevante en interessante content
Gebruik van linkbuilding
Hieronder worden bovenstaande punten kort uitgelegd.
Belangrijkste zoekwoorden (keywords) optimaliseren
Wanneer er wat wordt opgezocht op Google, komen er zoekwoorden (keywords) aan te pas. Dit leidt tot bepaalde resultaten in Google. Het doel is om met de zoekwoorden die relevant zijn voor uw website gevonden te worden in een zoekmachine. Stel, u heeft een consultancy bureau in Den Haag. Wanneer iemand ‘consultancy bureau Den Haag’ intypt op Google, wilt u natuurlijk bovenaan verschijnen in de zoekopdracht. Dit zorgt er immers voor dat u klanten aan uw bedrijf kan toevoegen. Het bovenaan verschijnen in de zoekresultaten gaat niet zomaar. Google als zoekmachine moet zien dat uw pagina relevant is bij de zoekopdracht. Google wil er namelijk voor zorgen dat de zoeker het zo makkelijk mogelijk heeft door de meest relevante informatie te tonen.
Creëren van relevante en interessante content
Het is belangrijk dat een website interessante informatie bevat voor de lezer. Vorig kopje ging over belangrijke zoekwoorden (keywords). Het is echter niet goed voor uw content om deze zoekwoorden continue in je artikelen of op je website te plaatsen. Het leest niet fijn en voelt opdringerig voor de lezer. Zoekmachines zoals Google zien hoe bezoekers reageren op de content en passen hier de website rangschikking op aan. Dit heeft onder andere te maken met in welke mate bezoekers doorklikken op de website en hoelang bezoekers op de website blijven. Wanneer de geplaatste content van goede kwaliteit is zal dit goed zijn voor de SEO score binnen de zoekmachines van de website.
Gebruik van linkbuilding
Linkbuilding is één van de belangrijkste hedendaagse SEO technieken en wordt gebruikt door elk online marketingbureau. Zoekmachines zoals Google willen in de basis websites gelijk behandelen. Hierdoor is het lastig om te kijken welke websites belangrijker en relevanter zijn dan andere. Een indicatie voor zoekmachines om toch te kijken naar welke websites relevanter zijn dan andere zijn links. Neem bijvoorbeeld de website Wikipedia. Wanneer er een belangrijk artikel is gepubliceerd op Wikipedia, zijn hier verschillende bronnen in genoemd. Wanneer uw website of artikel vermeld is als zo’n belangrijke bron waardeert een zoekmachine als Google uw website weer hoger. Het genereren, maar zeker ook onderhouden van deze links is een belangrijk deel van SEO. Dit proces heet linkbuilding. Hier zijn verschillende artikelen over geschreven.