Het internet groeit. Voor bedrijven is het tegenwoordig essentieel om klanten binnen te halen via de online kanalen. Maar hoe begin je hier nou mee? In dit artikel geven wij wat SEO tips voor beginners. Eén van de voornaamste middelen die hiervoor gebruikt wordt is Search Engine Optimalization (SEO). Wanneer je publiek nog niet van je bedrijfsnaam gehoord heeft, zal je ook niet worden opgezocht in een zoekmachine als Google. Daarom is SEO ontzettend belangrijk voor (beginnende) bedrijven die online actief zijn of willen zijn. Vaak ontbreekt het echter aan kennis op het gebied van SEO. Dus hoe kun je SEO nou inzetten zodat het een toegevoegde waarde voor je bedrijf betekent zonder dat je er zelf ervaring mee hebt?
Zorg voor een gebruiksvriendelijke website
Maak tekst makkelijk leesbaar
Houd website statistieken bij
Zorg voor een gebruiksvriendelijke website
Niets is zo vervelend als een website waar je door de bomen het bos niet meer ziet. De kracht van een gebruiksvriendelijke website is juist concreet zijn en snel tot de kern komen. Filmpjes en op elke pagina bewegende elementen? Leuk, maar vaak onnodig. Bovendien is een gebruiksvriendelijke website een snelle website. De laadtijd van een website is namelijk enorm belangrijk. Uit studies blijkt dat na elke seconde laadtijd het bezoekersaantal afneemt met zo’n 11%. Zorg er dus voor dat er geen aspecten op je website aanwezig zijn die deze laadtijd verhogen. Bovendien straalt een langzame website geen professionaliteit uit en wekt direct irritatie op bij (potentiële) klanten. Nog een voorbeeld: bij websites die langer laden dan drie seconden, verlaat 40% vroegtijdig de website en komt 80% niet meer terug. Voorkom dit dus!
Maak tekst makkelijk leesbaar
Eén van de belangrijkse SEO tips: de tekst op uw website is ten eerste voor mensen bedoeld, niet voor zoekmachines. Waar veel bedrijven de fout in gaan is het obsessief gebruiken van keywords om leads te genereren (oude SEO) in plaats van het schrijven van écht goede content (nieuwe SEO). Schrijf content voor de echte mensen die de content lezen. Dit zijn tenslotte de (potentiële) klanten van je bedrijf! Zoekmachines kopen je producten niet, hebben geen interactie met je op social media en worden zeker geen loyale klant van jou. Maak je content vanuit uw passie en schrijf deze gedrevenheid uit naar je klanten. Vergeet niet dat wanneer je relevante, makkelijk leesbare content maakt je dit uiteindelijk terug gaat zien in zoekmachines.
Houd website statistieken bij
Het verkrijgen van nieuwe klanten via SEO is natuurlijk fijn. Echter is het wel noodzaak om de statistieken van je website bij te houden en analyseren, zodat je de SEO strategie verder kan interpreteren. Voor deze analyses is verschillende software beschikbaar zoals Google Analytics en Google Search Console. Met zulke software is het een stuk makkelijker om je strategie en voortgang bij te houden. Het is belangrijk om desbetreffende software vanaf de start te gebruiken om zo tot de beste meetresultaten te komen met betrekking tot je website statistieken.