Het online marketinglandschap veranderd elke dag. De ontwikkelingen van online marketingtrends zijn nauwelijks bij te houden. Toch is het voor bedrijven erg belangrijk om tijdig op deze ontwikkelingen in te spelen. In dit artikel gaan we kijken naar de online marketingtrends voor 2020.
Online marketingtrends voor 2020
Om te kijken naar de marketingtrends voor 2020, is het belangrijk om deze trends te vergelijken met 2019. Wat zijn de verschillen op het gebied van online marketing? We gaan verder in op de volgende onderwerpen:
Mobile-first indexering
Influencer marketing
E-mailmarketing & Marketing automation
Hieronder worden bovenstaande punten kort uitgelegd.
Mobile-first indexering
Het zal je niet ontgaan zijn; de opmars van mobiele telefoons. Wie had 10 jaar geleden gedacht dat het gebruik van mobiele telefoons het gebruik van computers zou overstijgen? Tegenwoordig kijken we hier niet meer van op.
De mobile-first indexering is een rechtstreeks gevolg van de mobile-first trend. De robots van Google, verantwoordelijk voor je website-indexering, kijken dus tegenwoordig veel naar de mobiele vriendelijkheid van je website. Laadt je website langzaam? Dan zal dit gevolgen hebben voor je indexering. De volgende tool laat je eenvoudig zien hoe je website scoort op mobiele apparaten ten opzichte van je score op een computer.
Influencer marketing
Een bekend persoon prijst jouw diensten of producten aan. Dit klinkt aantrekkelijk, toch? Influencer marketing is zeer effectief voor het aantrekken van klanten. In Nederland begon dit voornamelijk met bloggers en journalisten. In 2019, en zeker ook in 2020, zijn deze influencers echter steeds meer te vinden op platformen als Instagram en Youtube. Deze platformen gebruiken ze om jouw producten of diensten te promoten.
Zoals eerder aangegeven bestaat influencer marketing dus al. In 2020 is echter de verwachting dat het belang van influencers binnen digitale marketing steeds verder groeit. Ook zagen we in 2019 de trend in de vorm van kortstondige samenwerkingen tussen bedrijven en influencers. Consumenten zijn steeds meer bewust van deze vorm van marketing en bedrijven zien dit ook. Hierdoor veranderd influencer marketing steeds meer.
Bedrijven willen tegenwoordig steeds meer langdurige samenwerkingen aan gaan met influencers. Dit doen zij om samen te kunnen doorgroeien en een gezicht te creëren bij het bedrijf. Daarnaast is een voordeel dat een influencer niet zomaar een ander product binnen dezelfde markt kan aanprijzen.
Ook valt op dat steeds meer bedrijven gaan kiezen voor zogenaamde ‘micro-influencers’. Dit zijn influencers met relatief weinig volgers ten opzichte van echte beroemdheden omdat deze influencers een toegankelijker bereik hebben en simpelweg goedkoper zijn.
E-mailmarketing & Marketing Automation
E-mailmarketing zal in 2020 nog meer worden ingezet. Dit is een gevolg van de groei van Marketing Automation. Je hebt vast wel eens een product in een digitale winkelmand gestopt en niet afgerekend. De volgende dag krijg je plotseling een kortingscode in je mail voor desbetreffende producten.
Het slimme koppelen van content en acties kan leiden tot het alsnog overgaan tot een aankoop van een consument. Deze ontwikkeling kan tot een enorme groei leiden voor bedrijven voor een relatief lage prijs.