Elke sector en industrie heeft inmiddels te maken met het Coronavirus. Voor bedrijven is het belangrijk om in deze periode in beweging en aanwezig te blijven voor klanten. Dit omvat niet alleen de manier waarop je de klanten aanspreekt, maar ook de manier waarop je het merk profileert en hoe het bedrijf op social media aanwezig is.
Online marketingstrategie tijdens het Coronavirus
Uiteraard is het ontwikkelen en opzetten van een social mediastrategie een prioriteit van bedrijven die online aanwezig zijn. Hetzelfde geldt voor het onderhouden van de wensen van je klanten. In deze tijd is het echter belangrijk om aan een extra wens van de consument te voldoen: het wegnemen van de angst. We willen nadrukkelijk benadrukken dat COVID-19 geen marketingkans is voor bedrijven en hier moet ook niet op ingespeeld worden. In plaats hiervan moeten bedrijven reflecteren op de unieke rol die bedrijven hebben in het leven van klanten.
Empathie & toegevoegde waarde
Verlichting & pijnpunten
Anticipatie & verwachtingsmanagement
Dus hoe herformuleer je een online marketingstrategie tijdens het Coronavirus?
Empathie & toegevoegde waarde
Voor de pandemie heeft je marketingstrategie zich waarschijnlijk voornamelijk afgespeeld rond het aandacht krijgen en het aanspreken van je doelgroep. Nu is het contact zoeken veranderd in het afstand bewaren in de vorm van social distancing en lockdowns. Bedrijven moeten dus social media inzetten om oprechte empathie en toegevoegde waarde te tonen.
Hoewel je bedrijf nog steeds interactie met je klanten moet hebben ten behoeve van het verstrekken van hulp en relevante informatie, is er nu ook interesse in hoe jouw bedrijf kan helpen tijdens het Coronavirus. Je boodschap finetunen kan lastig zijn en in het bijzonder in deze tijd. Integriteit is in deze tijd van essentieel belang voor bedrijven. We zien verschillende bedrijven die mondkapjes produceren en de prijzen hiervan omhoog gooien om zo misbruik te maken van deze crisis. Dit gaat je bedrijf enorm schaden.
Het is van essentieel belang hoe je de toon zet met je online marketingstrategie van je bedrijf tijdens het Coronavirus. Bedrijven die klanten op de eerste plek zetten en de financiën op twee krijgen op korte termijn waarschijnlijk een financiële klap te verduren. Echter, op de lange termijn komen ze hier sterker uit.
Verlichting & pijnpunten
Wanneer jouw bedrijf de punten kan verlichten waar jouw klanten bezorgd over zijn, doe dat dan ook. Het is belangrijk om hierin een positieve houding in aan te nemen en jouw waarden over te brengen op de klant. Empathie kan jouw bedrijf op de lange termijn veel opleveren. Wanneer jouw bedrijf geen aandacht geeft aan klanten in deze tijd kom je koud en niet betrokken over.
Door de sterkte opkomst van de digitale wereld kunnen bedrijven die oplossingen bieden voor de constante veranderende behoeften van klanten een enorm grote betekenis spelen in het leven van deze klanten. Bedrijven die gestructureerde steun bieden en constant beschikbaar zijn voor klanten worden veel beter gewaardeerd, vooral in deze tijd.
Anticipatie & verwachtingsmanagement
Naast dat het geruststellen van je klanten belangrijk is, moet je ook aan verwachtingsmanagement doen binnen je online marketingstrategie tijdens het Coronavirus. Marketeers moeten berichten aanpassen aan de realiteit, met in hun achterhoofd de bedrijfswaarden. Voorbeeld: communiceer realistische verwachtingen met betrekking tot beschikbaarheid of levertijd van producten tijdens deze crisis. Zorg ervoor dat jouw berichten informatief blijven en focus op de klantenservice. Zorg er tegelijkertijd voor dat je updates voor jouw bedrijf vroegtijdig communiceert. Hiermee kan je in deze tijd echt het verschil maken.
Door de lockdown zitten er enorm veel mensen thuis. Nu is dus de tijd om uitstekende content te bieden waar je klanten zich fijn bij voelen en daadwerkelijk wat aan hebben. Creatieve content waar je klanten wat aan hebben en van genieten helpt zowel jouw bedrijf als jouw klanten.
Marketing zich in deze tijd volledig richten op empathie en ondersteuning waar mogelijk, tezamen met duidelijke communicatie. In deze onzekere tijden maken organisaties als het Rode Kruis het verschil.