Elk bedrijf gebruikt het: e-mail. Hét kanaal om potentiële kopers te informeren en persoonlijk aan te spreken. Nu social media een standaard onderdeel is van het dagelijkse leven van bijna alle Nederlanders, lijkt het misschien verleidelijk om hier al je tijd en budget in te steken en e-mailmarketing achterwege te laten. Vergeet echter niet de voordelen van E-mailmarketing. Maar hoe verzamel je nieuwsbrief abonnees?
Verzamelstappen van nieuwsbrief abonnees
Het gebruik van e-mailmarketing binnen je organisatie kan verschillende voordelen hebben. Hieronder noemen wij de stappen om nieuwsbrief abonnees te verkrijgen.
De basis
Overtuigen van bezoekers
Promoten van de nieuwsbrief
Dus hoe verzamel je nieuwsbrief abonnees? Hieronder leggen wij dit kort uit.
De basis
Voordat je de e-mailmarketingstrategie plant, is het belangrijk om eerst naar de hedendaagse situatie te kijken. Via welke kanalen promoot je de organisatie op dit moment en wat zijn de resultaten? Welke tactieken zijn hierin succesvol? Verzamel je op dit moment al leads en wat zijn je korte- en langetermijndoelen?
Daarnaast is het belangrijk om de website klaar te maken voor potentiële leads. Maak je website dus klaar om aanmeldingen voor je nieuwsbrief te ontvangen. Hiervoor is een zogenaamd aanmeldformulier nodig. Deze is aan te maken via software. Daarna kun je het formulier op verschillende plekken binnen je website plaatsen. Probeer dit zeker te plaatsen op drukbezochte pagina’s en laat het formulier als pop-up opkomen tijdens het websitebezoek waar mensen hun voorkeur over nieuws kunnen aangeven. Je hebt immers te maken met verschillende doelgroepen, dus probeer een ‘one size fits all-strategie’ uit de weg te gaan.
Overtuigen van bezoekers
Nu je een nieuwsbrief gecreëerd hebt, ben je er nog niet. Waarom zouden mensen hun e-mailadres bij jou achterlaten? Wat hebben deze mensen daaraan?
Het is belangrijk om jouw potentiële lezer te overtuigen van de relevantie van jouw nieuwsbrief. Vraag je dus af wat jij de bezoeker kan bieden. Willen ze meer weten over een bepaald onderwerp? Hebben ze een specifiek probleem? Of zoeken ze naar een goedkopere manier om jouw dienst of product te gebruiken?
Tegenwoordig zie je steeds meer online bedrijven die via hun nieuwsbrief een kortingsbon aanbieden wanneer je de aanmelding voltooit van hun nieuwsbrief. Marketingblog proberen je te overtuigen met bijvoorbeeld handige weetjes. Daarnaast zie je veel andere manieren om potentiële klanten te laten abonneren zoals een quiz, e-books, handleidingen of gratis proefversies.
Promoten van de nieuwsbrief
Nu je het aanmeldformulier hebt aangemaakt en je hebt besloten op welke manier je potentiële klanten wil laten abonneren, is het tijd om je nieuwsbrief te gaan promoten. Je gewenste abonnees krijg je namelijk niet zomaar. Op welke manier kan jij abonnees aan je nieuwsbrief binden? Goed werkende tactieken zijn bijvoorbeeld zoekmachine adverteren, social media posts en facebook adverteren. Daarnaast kan het ook belangrijk zijn om een aanmeldformulier op fysieke locaties neer te leggen.