In korte tijd honderdduizenden of miljoenen mensen bereiken met een budget van bijna niets, dat is virale marketing.
Wil jij viraal gaan met je campagne? Het is makkelijker te beïnvloeden dan je denkt, maar het is absoluut niet makkelijk en een beetje geluk is ook benodigd. In dit artikel behandelen we hoe je een virale campagne maakt, de onderdelen van een virale campagne, wat voor tools kunnen helpen en hoe je meet of je op de goede weg bent.
Hoe start je een virale campagne?
Als je op het internet viraal gaat, dan bereik je in korte tijd enorm veel mensen. Een voorbeeld van virale marketing is Project X, waarbij in korte tijd duizenden jongeren zich aanmelden voor een evenement op Facebook.
Nu is Project X geen positief voorbeeld en ook niet snel zakelijk te gebruiken, maar er zijn ook genoeg online voorbeelden waarbij een virale trend wel nuttig is geweest voor een onderneming. Zo hebben wij bijvoorbeeld een speciale campagne mogen doen voor JORD Watches. Voor deze klant hadden wij een landingspagina met een aanbod tot pre-order van een horlogelijn gemaakt, gepromoot met een Instagram advertentie. Gevolg? De eerste lijn horloges binnen een week uitverkocht.
Het is hierbij ontzettend belangrijk om te bedenken welke doelgroep je wil aanspreken. Deze doelgroep moet je aanzetten om een product of dienst aan te schaffen. Viraal Marketing kan je hiermee helpen.
Campagnesoorten
Social Media marketing
Onderscheidend vermogen
Dus hoe start je een virale campagne?
Campagnesoorten
Het veelvuldig toepassen van een methodiek om posts viraal te laten gaan noemt men virale marketing. Je stuurt een bericht de wereld in en probeert zoveel mogelijk mensen aan te haken bij de korte levensduur van dit bericht. Welke campagne het meest geschikt is, ligt aan het doel van je campagne, welke producten of diensten je verkoopt en wie je daarmee wilt bereiken. Er zijn vijf verschillende soorten marketingcampagnes.
Een awareness campagne word gebruikt om de bekendheid van jouw bedrijf, product of dienst te vergroten. In deze tijd zien we dat steeds meer klanten gebruik maken van online oriëntatie. Deze campagnes kunnen eenmalig zijn of continue doorlopen. Creativiteit is hierin erg belangrijk om je te onderscheiden van concurrenten.
Een opvolgingscampagne is speciaal bedoeld om niet geconverteerde bezoekers terug te laten komen. Te vaak wordt succes in een online marketingcampagne beoordeeld op de aantal succesvolle conversies. Echter is het zo dat het grootste gedeelte van contactmomenten op je website niet leiden tot conversie. Hierin is het essentieel om je campagne zo in te richten dat benaderde bezoekers later alsnog op je aanbod ingaan. Laat bezoekers gegevens achterlaten, verstuur offertes en bewaar winkelwagens. De opvolgcampagne stopt niet na de aankoop! Opvolging is ook upsell van aanvullende producten na verkoop.
Een activatiecampagne dient om na aankoop een aanvullende dienst te leveren. Als je de klant helpt met het gebruiken van het product of dienst geeft dit je klantrelatie een stevige basis. Goede activatiecampagnes zorgen ervoor dat klanten terugkomen wanneer ze een nieuw of vervangend product willen.
Een retentiecampagne heeft als doel van bestaande klanten nieuwe klanten te maken. Wanneer je diensten aanbiedt is deze campagne zinvol op het moment dat een contract afloopt. Als je producten aanbiedt gebruik je deze campagne wanneer de levensduur van een product voorbij is of wanneer er een opvolger beschikbaar is.
De cross-sell campagne is het de bedoeling om klanten waardevoller te maken door producten aan te bieden die niet direct wat te maken hebben met het eerder gekochte product. Hoe meer producten, hoe beter de klantrelatie.
Social Media marketing
Er zijn ontzettend veel tools om de kans van viraal gaan te vergroten en je campagnestrategie een boost te geven. Social media is in deze tijd misschien wel de belangrijkste. Hiermee creëer je een enorm bereik om jouw product of dienst aan te prijzen. Door middel van Social Media marketing is de groter om je campagne viraal te laten gaan. Het is hierbij belangrijk om de juiste kanalen in te zetten voor de doelgroepen die je wil bereiken. Wanneer je een oudere doelgroep aan wil spreken is het minder voor de hand liggend om Snapchat en Instagram in te zetten. Wij kunnen je helpen om je kanalen te optimaliseren of dit zelfs volledig uit handen te nemen.
Onderscheidend vermogen
Het is belangrijk om de aandacht van je doelgroep te trekken door iets unieks aan te bieden in je campagne. Hierbij moet er een emotionele reactie losgemaakt worden. Het doel is dat mensen enthousiast worden bij iets wat jij doet. Doe dus iets wat nooit eerder gedaan is en doe het op je eigen manier.
Zo is het inspelen om hedendaagse trends en gebeurtenissen heel belangrijk. Hierop wordt nou eenmaal meer gezocht op Google. Het is belangrijk om deze vindbaarheid zeer serieus te nemen! SEO en SEA is de basis van een succesvolle (online) onderneming.
Wanneer je al de bovenstaande punten hebt toegepast heb je ontzettend veel gegevens verzameld en ben je in staat om een goede campagne op te zetten. Maar hoe maak je deze gegevens nou meetbaar en hoe automatiseer je deze gegevens zodat je deze in het vervolg makkelijk weer kan gebruiken? Jeasy kan je hier goed mee helpen. Hier kun je contact met ze opnemen.