Het is een jaarlijks terugkomend fenomeen: Black Friday en Cyber Monday. Al jaren een vast begrip in Amerika en overgewaaid naar Nederland. En laat dit nou een ideale mogelijkheid zijn voor ondernemers om uitstekende omzetcijfers te behalen.
Veel Nederlanders weten inmiddels wel wat Black Friday en Cyber Monday inhoud, maar er zijn ook nog veel mensen die dit niet weten. Zoals we eerder aangaven is het overgewaaid uit Amerika en is Black Friday traditioneel een dag na Thanksgiving. Tijdens Black Friday kunnen consumenten in fysieke winkels producten bemachtingen tegen extreem hoge kortingen. Cyber Monday is eigenlijk de digitale versie van Black Friday. Webshops geven vaak hoge kortingen op producten waarmee ze enorme omzetten draaien. Tegenwoordig maken webshops er ook een lang weekend van met kortingen. Zo kunnen consumenten van vrijdag tot en met maandag de producten met korting aanschaffen, wat zorgt voor een nog hogere omzet.
Hoe speel je in op Black Friday en Cyber Monday?
Black Friday tot en met Cyber Monday zal voor veel webshops de druktste periode van het jaar worden. Waar Black Friday altijd valt op de laatste vrijdag van november, is Cyber Monday dus drie dagen later. In 2019 zal dit dus op respectievelijk 29 november en 2 december zijn. Dit maakt de maanden november en december erg belangrijk voor bedrijven die online aanwezig zijn. Maar hoe speel je in op Black Friday en Cyber Monday? In deze blog geven wij ondernemers een aantal tips.
Gebruik alle kanalen
Bied uitstekende service
Gebruik online marketing
Dus hoe speel je in op Black Friday en Cyber Monday? In deze blog behandelen we bovenstaande punten.
Gebruik alle kanalen
Als je bedrijf online actief is gebruik je ongetwijfeld verschillende kanalen om je diensten of producten te promoten. Deze kanalen gebruik je natuurlijk het hele jaar door, maar juist met Black Friday en Cyber Monday is het essentieel om al deze kanalen optimaal te benutten. Naast e-mail is het ontzettend belangrijk om ook social media in te zetten. Promoot je producten op Facebook, maak reclame voor je diensten op Linkedin en biedt kortingen aan via Instagram. Wanneer je al je kanalen inzet om je afzet te vergroten tijdens Black Friday en Cyber Monday zal je de optimale omzet behalen!
Bied uitstekende service
Het bieden van goede service klinkt als ondernemer natuurlijk als vanzelfsprekend. Toch laten veel bedrijven hier steken vallen, en met name rond belangrijke omzetdagen als Black Friday en Cyber Monday. Daarnaast bieden deze dagen de mogelijkheid om net wat extra te doen voor de consument. Denk hierbij aan speciale pakketten waarin je verschillende producten doet. Combineer bijvoorbeeld een product dat ontzettend veel verkocht wordt en doe daar een product bij dat al lang in je voorraad ligt. Biedt dit totale pakket vervolgens aan met korting. Natuurlijk is het ook mogelijk om enkel korting te geven voor producten die al lang in je voorraad liggen. Kom je er normaal niet van af? Dan is dit de ideale mogelijkheid om deze producten met een aantrekkelijke korting te verkopen.
Daarnaast is het slim om met deze dagen de trouwe klanten extra te belonen. Maak hier dan ook goed gebruik van, dan zullen je klanten dit ook doen! Geef ze bijvoorbeeld extra korting of een (goedkoop) product gratis bij aankoop van een product. Kondig dit voor Black Friday aan en je klantenkring zal groter worden!
Als laatste is het slim om rekening te houden met de aankomende feestdagen. Veel consumenten kopen tijdens Black Friday en Cyber Monday al producten voor Sinterklaas en Kerstmis. Naast de aangeboden kortingen is het slim om het de consumenten nog makkelijker te maken door middel van het aanbieden van een inpakservice. Hiermee ontneem je de consumenten de last van het inpakken en maak je het aantrekkelijker om bij jou te kopen. Bovendien kan je hier een klein bedrag voor rekenen, wat uiteraard positief is voor je omzet.
Gebruik online marketing
Zoals we eerder aangaven is het ontzettend belangrijk om kanalen als e-mail en social media in te zetten. Daarnaast is het verstandig om juist in deze periode gebruik te maken van betaalde advertenties om zo enorm veel klanten naar je webshop te halen. Door middel van zoekmachine adverteren zorg je ervoor dat je concurrenten het nakijken hebben en ga je de omzet van je bedrijf enorm zien stijgen gedurende Black Friday en Cyber Monday. Wij kunnen je hier uiteraard mee helpen!