De markt is weer booming. Bedrijven zijn in staat om werknemers aan te trekken en maken hier dan ook gretig gebruik van. Door de groeiende werkgelegenheid zien we de markt verschuiven van een werkgevers- naar een werknemersmarkt.

Binnen alle opleidingsniveau’s liggen er weer kansen op de arbeidsmarkt. Als werkgever moet je dus meer je best doen om de beste werknemers binnen te hengelen. Maar hoe doe je dit, en hoe onderscheid je jouw bedrijf van de concurrenten?

Hoe pak je HR marketing doeltreffend aan?

Het binnenhalen van goede werknemers gaat eigenlijk hetzelfde als het binnenhalen van klanten: onderscheid jezelf. Onthoud dat je werknemers het uithangbord van je organisatie zijn. Wanneer je goede werknemers hebt zorgt dit voor de beste beleving bij je klanten. Het recruiten en behouden van werknemers heet HR marketing. In deze blog worden vier tips gegeven die bijdragen aan jouw HR strategie.

  • De eerste indruk telt

  • Maak van je organisatie een merk

  • Onderscheid jezelf

Dus hoe pak je HR marketing doeltreffend aan? In deze blog leggen wij het je uit.

De eerste indruk telt

Deze uitspraak is welbekend wereldwijd. Niets is zo belangrijk als de eerste indruk. Als ondernemer is je tijd kostbaar en werknemers hebben steeds meer keus. Het mes snijdt dus aan twee kanten wanneer je een goede eerste indruk maakt. In deze markt maak jij namelijk niet als enige de keuze: die maak je samen. Samen kijk je of je iets voor elkaar kan betekenen.

Zorg dus dat je de kandidaat direct op zijn of haar gemak stelt en zorg dat de formaliteit van het eerste gesprek past bij de dienst die je aanbiedt of het product dat je verkoopt. Wees vooral niet te formeel als dit tijdens de dagelijkse werkzaamheden ook niet van toepassing is. Dit kan de kandidaat alleen maar afschrikken. Zorg er daarnaast voor dat je kan vertellen wat je onderscheidt van je concurrenten en weet wat je de kandidaat kan bieden.

Maak van je organisatie een merk

Een goede manier om jezelf te onderscheiden ten opzichte van je concurrenten is je bedrijf als merk te gebruiken. Voor kleine bedrijven is dit moeilijker dan voor grote bedrijven. Een voorbeeld: bij het noemen van Invicta zie je waarschijnlijk niet direct een product voor je. Als we nu zeggen dat Rolex dezelfde producten maakt als Invicta weet je waarschijnlijk wel over welke producten we het hebben. Het bedrijf Rolex heeft in de loop der tijd een eigen merk ontwikkelt en wordt daaraan ook herkend. Nu hoeft je bedrijf niet zo groot te zijn als voorgaande twee om jouw onderneming toch als een merk in de markt te zetten. Werknemers zijn ook eerder geïnteresseerd in je bedrijf als ze er een beeld bij hebben wat je doet. Als je bedrijf ook nog een toonaangevende onderneming binnen je branche is zit je helemaal goed.

Onderscheid jezelf

Het proces van een baan zoeken veranderd vanzelfsprekend continu. Niet alleen je klanten, maar ook toekomstige werknemers zijn tegenwoordig op een avontuur. Potentiële werknemers kijken niet alleen meer op jouw website of op simpele vacaturesites. Zorg ervoor dat bijvoorbeeld ook je Social Media marketing op orde is. Kandidaten zoeken naar bedrijven waarin ze het verschil kunnen maken en naar bedrijven die het verschil maken. Wanneer jij je werknemers kansen biedt, bieden zij jouw bedrijf kansen om te groeien.