Remarketing is een methode om contact te krijgen met mensen die al eerder interactie hebben gehad met jouw website, social media of advertenties. Remarketing is één van de meest waardevolle tools om opnieuw interactie te creëren met klanten.
Hoe maak je een remarketing campagne?
In dit artikel bespreken we drie belangrijke punten om jouw remarketing campagne tot een succes te maken. De drie punten die we gaan behandelen zijn:
Adbeheer
Doelgroepbepaling
Analyseer
Dus hoe maak je een remarketing campagne en hoe breng je deze tot een succes?
Adbeheer
De kern van remarketing is relevant blijven voor je doelgroep. Een goede remarketing campagne onderscheidt zich van een matige door het niet bombarderen met artikelen wanneer jouw doelgroep online aanwezig is.
Een kernprincipe is dat positieve interactie met je doelgroep leidt tot langdurige relaties. Dit gaat niet gepaard met het constant aanbieden van irrelevante advertenties die je doelgroep alleen maar irriteren. Zorg er dan ook voor dat je een limiet stelt aan je advertenties. Het doel van een goede remarketing campagne is erachter te komen wanneer, hoe en op welke manier je een advertentie moet laten zien.
Daarnaast is het belangrijk om de advertentiescores in de gaten te houden. Deze scores zijn van advertentieplatformen en schatten in hoe relevant de advertentie van je remarketing campagne is voor de consument. Het houdt onder andere rekening met advertentiecontent, doelgroepen en de landingspagina. Hoe completer de gebruikerservaring is, des te hoger de advertentiescore.
Doelgroepbepaling
Wanneer iemand een klant wordt bij jouw bedrijf is hij bekend met je merk en bevalt het product of dienst. Hierin liggen een hoop kansen voor het verkopen van complementaire producten. Het is belangrijk om remarketing strategieën te bedenken per product om zo te zorgen voor een domino-effect van aankopen.
Wanneer je met deze remarketing campagnes begint, ga je op het begin nog niet zoveel effect zien. Geen paniek, dit komt vanzelf. Zorg er voor dat je remarketing goed aansluit op de wensen van de klant, en de resultaten komen vanzelf.
Analyseer
Het algemene doel van online marketing is om campagnes continue te verbeteren en optimaliseren, om zo marketingdoelstellingen tegen lagere kosten te behalen. Het is dan ook belangrijk om jouw remarketing constant kritisch te bekijken. Experimenteer doorlopend en kijk welke manier van remarketing het best aansluit bij de wensen van jouw klant. Heb je de juiste manier gevonden voor jouw dienst of product? Implementeer die dan in jouw remarketing campagne. Welk apparaat presteert het best in combinatie met jouw remarketing? Zorg dan dat het grootste deel van het budget gebruikt wordt van een geoptimaliseerde remarketing campagne op dat platform. Welk moment van de dag is jouw doelgroep het meest online? Zorg dan dat jouw remarketing campagne op dat moment van de dag gebruikt wordt richting die doelgroep. In welke trigger is jouw doelgroep geïnteresseerd? Wanneer jouw doelgroep meer waarde hecht aan een kortingscode dan aan een gratis websitescan, bied die dan aan.
Remarketing wordt nog regelmatig vergeten, ondanks de grote kansen die er liggen voor bedrijven. Aan de hand van bovenstaande punten kun jij een remarketing campagne scherp krijgen voor jouw eigen organisatie om zo de klanten binnen te halen.