2020 word een belangrijk deel van de geschiedenis als één van de meest uitdagende jaren over de hele wereld. Nu iedereen in zelf-isolatie zit is de toekomst van veel bedrijven onduidelijk. Werken vanuit huis en social distancing is in deze tijd de norm. Wat betekend dit nou voor werkgevers? Helaas kunnen veel kleine bedrijven zich maar moeilijk staande houden door het Coronavirus. Veel bedrijven snijden in hun budget en zoeken economische mogelijkheden om diensten en producten te kunnen blijven aanbieden. Veel bedrijven denken dat het snijden in het marketingbudget de makkelijkste oplossing is om snel weer financieel gezond te worden. Echter, een daling in marketingactiviteit is een kortetermijnoplossing dat hoogstwaarschijnlijk consequenties op de lange termijn heeft.
Hoe behoud je klanten tijdens het Coronavirus
Ook consumenten letten in deze tijd steeds meer op het budget en nemen meer overwogen keuzes. De meeste mensen kunnen het zich nu niet veroorloven om veel geld te verliezen en gaan des te meer naar bedrijven die ze vertrouwen. Korte termijn heeft nu vaak de hoogste prioriteit, maar voor de lange termijn is het essentieel om een goede online infrastructuur neer te zetten voor je bedrijf. In dit artikel geven wij drie tips om je klanten te behouden tijdens het Coronavirus.
Loyale klanten
Social media
Betrokkenheid
Dus hoe behoud je klanten tijdens het Coronavirus?
Loyale klanten
Het is altijd makkelijker en goedkoper om je bestaande klantenbestand te gebruiken in plaats van een nieuwe aan te boren. Een bedrijf heeft er baat bij om de communicatie met bestaande klanten te behouden en te intensiveren. Hierdoor raak je niet in de vergetelheid en voorkom je het risico om vervangen te worden. Daarnaast is het belangrijk om gepersonaliseerde communicatie te leveren aan klanten die houden van constante updates. Social media en een blog is hierin essentieel. Investeren in social media is dan ook de boodschap. Hier spenderen je klanten namelijk de meeste tijd. Vooral nu, tijdens de zelf-isolatie door het Coronavirus. Creëer een effectief plan om je klanten te bereiken door middel van social media.
Een online marketingbureau als Viraal Marketing kan je hier mee helpen. Klik hier voor onze social mediadiensten.
Social media
Door de gevolgen van het Coronavirus is het sociale contact tot een dieptepunt gedaald. Des te belangrijker wordt social media, zoals hierboven al aangegeven. Potentiële klanten die eerder nog niet bekend waren in de online wereld, zijn nu verplicht om hier binnen te treden. De bedrijven die het meest aanwezig zijn online zullen dan ook het meeste succes hebben in deze tijd. Kijk goed naar wat je concurrenten doen op social media en speel hier op in. Houd in je achterhoofd dat iedereen momenteel thuis zit en dus iedereen een potentiële afnemer is voor jouw product of dienst op dit moment.
Betrokkenheid
Betrokkenheid is benadering, interactie en de relatie die mensen hebben met een bedrijf. Het meten van je social mediabetrokkenheid gaat je helpen om te bepalen of je social media-investering zich terugbetaald of niet. Tijdens moeilijke tijden, zoals het Coronavirus, is het belangrijk om betrokken te blijven bij je klanten ten behoeve van klantvertrouwen en transparantie. Wanneer je in deze tijd de moeite neemt om jouw klanten constant te blijven informeren over jouw onderneming en de veranderingen die er spelen, zullen deze klanten aan je blijven denken. Goodwill is hierin erg belangrijk.