Het Coronavirus heeft de wereld in zijn greep. Dit heeft uiteraard ook invloed op het bedrijfsleven. Beurzen, de supply chain maar natuurlijk ook de alledaagse omgang met collega’s en klanten lijden onder het virus. Maar wat is nou de invloed van het Coronavirus op online marketing?
De impact van het Coronavirus verspreidt zich sneller dan het virus zelf. Gezondheid en veiligheid staat natuurlijk voorop, dus is het logisch dat daar de voornaamste focus op ligt. Echter is het wel zo dat de invloed op het bedrijfsleven steeds groter wordt.
De invloed van het Coronavirus op online marketing
Hoewel veel mensen denken dat online marketing nauwelijk beïnvloed wordt door het Coronavirus, is niets minder waar. Hieronder noemen wij verschillende punten waarin de invloed duidelijk te merken is:
Zoekgedrag
Handelen in een crisissituatie
Sales
Dus wat is nou precies de invloed van het Coronavirus op online marketing?
Zoekgedrag
Het Coronavirus heeft overduidelijk invloed op het zoekgedrag en dat is te onderbouwen. Ontzettend veel mensen zitten momenteel thuis doordat de werkomgeving niet meer geschikt is om optimaal veilig te kunnen werken. Thuiswerken is hier het gevolg van. Dit zorgt ervoor dat mensen meer online werken dan ooit. Ook is het zo dat er hierdoor meer prikkels zijn tot afleiding van het werk. Mensen zullen sneller ‘even’ iets niet-werkgerelateerd opzoeken dan wanneer ze daadwerkelijk op het werk zijn. Er zal daarnaast specifieker gezocht worden naar bepaalde producten of diensten. Denk hierbij bijvoorbeeld aan sanitaire producten en schoonmakers. Ook zal de vraag naar andere producten of diensten sterk afnemen. Vliegtickets, producten uit andere landen en huurruimte zijn hier een aantal voorbeelden van.
Handelen in een crisissituatie
Wanneer er (online) gehandeld moet worden in een crisissituatie worden er verschillende fases doorlopen. De eerste fase is de inslagfase (0 uur). De fase die daar snel op volgt is de nieuwsfase (6 uur). Vervolgens heb je de mond-op-mond fase (12 uur) en de opzoekfase (24 uur). Deze fases tezamen noemen we de ‘understand and respond’ fase en volgen elkaar op, waardoor het lastig is om hier adequaat te handelen. Wel is het hier belangrijk om de juiste boodschap te formuleren aan de hand van de te verwachten vragen. Vanuit het online marketingperspectief is het dus belangrijk om te zorgen dat je op specifieke zoekwoorden gevonden wordt. De eerste week heet vervolgens de ‘bring customers back’ fase. Hierbij is informatievoorziening het sleutelwoord. Na 2 weken begint de ‘Rebuild and anticipate’ fase. Deze periode kenmert zich door onderzoek en herstel. In deze periode zal er een stuk minder online verkeer zijn waardoor er meer tijd is voor het onderzoeken van de website in de vorm van het optimaliseren van de SEO. Het herstel kenmerkt zich door het herwinnen van klanten en het vernieuwen van het klantcontact. Het aanbieden van speciale korting of acties kan hierbij helpen.
Sales
Deze crisis vormt een zware tijd voor ondernemers. In dit artikel willen we een speciale oproep doen naar onze collega’s, online marketeers, om bedrijven in nood waar het kan te helpen. Bedrijven in de problemen kunnen ons berichten wanneer ze hulp nodig hebben. Met gegronde toelichting zullen wij in deze cases geen kosten rekenen.