Iedereen weet dat goed geschreven artikelen leiden tot meer lezers. Slecht geschreven artikelen lezen niet fijn weg en leiden tot irritatie bij uw bezoekers. Maar wat voor invloed hebben slecht geschreven artikelen op je SEO en dus je zoekresultatenpositie in Google? Hieronder leggen we deze invloed uit en waarom slechte grammatica dus slecht is voor zoekmachine optimalisatie.

  • Kwaliteit van uw website

  • Relatie tussen spelling, grammatica en SEO

  • Invloed op SEO

Kwaliteit van uw website

Het algoritme van Google is een bijzonder fenomeen. Dit algoritme veranderd constant en is de laatste jaren zich gaan focussen op hogere kwaliteit van gelinkte en aanboden content op websites. Hier gaan we specifiek in op aangeboden en gelinkte content in de vorm van geschreven artikelen of blogs. De kwaliteit van de geschreven inhoud op een website zijn enorm belangrijk en hebben invloed op je pageranking. Je wordt immers deels geïndexeerd op basis van je artikelen en welke diensten of producten je daarmee wilt verkopen.

Relatie tussen spelling, grammatica en SEO

Krijg je te zien waar je naar zoekt of krijg je iets geheel anders? Dit is een belangrijke vraag bij de beoordeling van de kwaliteit van je website. Het is dus ook erg belangrijk om deze vraag in je achterhoofd te houden bij het schrijven van relevante content voor je website. Het antwoord op deze vraag is namelijk medebepalend voor de positie van je website in zoekresultaten.

Neem het voorbeeld ‘ladekast’. Je verkoopt ladekasten op je website en gebruikt dit als belangrijk trefwoord. Zou je ‘lade kast’ gebruiken op uw website, dan gaan mensen uw website moeilijker vinden in de zoekresultaten wanneer zij de correcte vorm, ‘ladekast’ gebruiken. Een simpel voorbeeld, maar dit zou gevolgen kunnen hebben voor je website in de zoekresultaten.

Invloed op SEO

Maar wat is nou de invloed van grammatica op SEO? Door de belangrijke relatie tussen spelling en het niveau van de website heeft Google besloten om dit nadrukkelijk te verwerken in hun algoritme. Grammatica- en spelfouten hebben dus een negatieve invloed op je SEO. Google ziet dit als artikelen met lage kwaliteit.

Nog belangrijker zijn spelfouten in links of in de code van je website. Fouten in links kunnen eventueel zorgen voor gebroken links (links die nergens tot leiden) waar Google niet van houdt. Fouten in de code kunnen er zelfs voor zorgen dat je website helemaal niet gevonden wordt en dat deze kwetsbaar wordt voor hackers (waar Google al helemaal niet van houdt).

Het controleren van de grammatica en spelling is dus ontzettend belangrijk, maar misschien is het nog wel belangrijker om in de eerste plaats te kijken hoe deze fouten zijn ontstaan. De spellingscontrole van Word is leuk, maar hier kun je niet blindelings op vertrouwen. Lees altijd zelf je artikelen en content nog een keer door of laat het doorlezen door iemand die veel verstand heeft van spelling. Je wil toch niet dat je vindbaarheid in zoekmachines lijdt onder iets als foute spelling?