Voor elk bedrijf is het belangrijk om goede content te maken. Natuurlijk verschilt het per product of dienst welke content het beste werkt. Zo zal een reclamebureau meer baat hebben bij visuele content, waar een vertaalbureau de voorkeur zal geven aan schriftelijke content met geoptimaliseerde teksten.

Innovatieve sociale creativiteit kan gecreëerd worden met elk budget. Een groter budget biedt echter wel meer mogelijkheden ten behoeve van de kwaliteit. We onderscheiden hierin een laag, medium en groot budget met verschillende mogelijkheden en een verschillende investering.

Content maken met een laag, medium en groot budget

Naast de verschillen in content, is er vanzelfsprekend ook een verschil in budget. Zo hebben grote bedrijven meer ruimte om grote budgetten te spenderen en proberen start-ups goede content te maken met een laag budget. Hieronder bespreken we de manieren om content te creëren binnen verschillende prijsklasse’s.

  • €0 – €5.000

  • €5.000 – €20.000

  • > €20.000

Dus hoe kan je content maken met een laag, medium en groot budget?

€0 – €5.000

Zonder een bijzonder grote investering is het alsnog mogelijk om verschillende middelen te proberen en om te kijken welke werken voor je bedrijf. De voordelen hiervan zijn de lage kosten en de ROI. Een nadeel kan de kwaliteit zijn.

Nu denk je misschien: waarom veel geld investeren als het ook kan met een laag budget? Simpel, dit denken en doen je concurrenten ook. Een laag budget leidt vaak tot weinig creatieve content waardoor je snel in de massa opgaat. Laten we hier visuele content als voorbeeld nemen. Wanneer je concurrent content opneemt met een mobiel, kun je hier je content al onderscheiden door bijvoorbeeld een tripod, ringlicht en een externe microfoon te gebruiken. Vervolgens gebruik je een bewerkprogramma als Photoshop of Illustrator om je content aan te passen aan jouw wensen.

€5.000 – €20.000

Het medium budget is gericht op marketeers die hogere kwaliteit content willen creëren. De kosten hiervan zullen hoger liggen, maar de creatieve invloed en controle zullen stijgen. De voordelen zijn de hogere kwaliteit, gebruik van externe professionals en creatieve controle. De nadelen zijn het zoeken van geschikte externen, grotere werkgroepen en een grotere leercurve.

We nemen visuele content weer als voorbeeld. Binnen dit budget is het mogelijk om fotografen en designers in te huren. Daarmee wordt je productiegroep groter. De kunst is om jouw visie van het project over te brengen op deze groep. Voordat je dit over hebt weten te brengen, ben je alweer een tijdje verder. Met een medium budget zal jouw content al snel boven lage kwaliteit content uitstijgen en zijn klanten eerder geneigd om jouw product of dienst af te nemen.

> €20.000

Dit budget is geschikt voor grote bedrijven die veel geld te spenderen hebben en voor een hoge kwaliteit staan in hun producten of diensten. De content zal een zeer goede kwaliteit hebben. Daarnaast zijn er veel meer opties beschikbaar en blijft de levensduur van de content langer relevant. Nadeel hiervan zijn de hogere kosten en hoge verwachtingen.

Op het gebied van visuele content kom je binnen dit budget bijna altijd op video-content uit. Kijkers zullen hoge verwachtingen hebben. Binnen dit budget willen kijkers tv-kwaliteit hebben en wanneer je dit niet levert, lijdt je bedrijfsimago hieronder. De levensduur content binnen dit budget is ook een stuk hoger.